Social Icons

Featured Posts

Tuesday, April 16, 2019

Perjalanan Haji 1438h/2017

As salammualaikum wbt, semoga kita semua dalam lindungan dan rahmat Allah hendaknya. Maaf kerana lama tergantung sambungan perjalanan haji kami. Banyak benda berlaku dan kami sekeluarga baru pulang dari menunaikan umrah pada bulan feb lepas. Alhamdulilllah tertunai sudah janji pada anak2. Ok kita sambung ya nanti.

Pemandangan rumah2 orang2 mekah dari tingkap bilik tingkat 19, terdapat lebih kurang 7 buah surau kalau setiap kali azan akan kedengaran kesemuanya.

Dari dalam bilik akan ada television dan dapat kita monitor keadaan kaabah sebelum ke masjidil haram. Kadang masa tengok macam lenggang di kaabah dari dalam bilik bila sampai org sudah berpusu2 masuk dan sudah penuh😅.

Pemandangan dari tempat saei, apabila waktu solat askar akan suruh lelaki kedepan supaya tidak bercampur saf. Bila habis solat mereka akan kembali mencari isteri dan kelompok mereka samada berbual2 atau makan2. Sini tempat yang boleh muslimat stay sambil berzikir dan baca terjemahan alquran bila uzur syarie. Duduk dalam bilik buat hati tak keruan😉

Diatas tu mereka sedang mengasapkan wangian untik mewangikan kawasan masjidil haram.

Belakang bukit Safa juga antara port orang2 yang tidak boleh solat dari sini boleh nampak kaabah.

Berpusu jemaah baru pulang dari solat, kena keluar sekurang2 nya 10 minit selepas kerana mengelakkan berhimpit2 sesama jemaah. Kadang sempat baca al quran dulu sehelai dan kadang terus iktikaf sahaja. Hati terasa tenang dan mendamaikan bila dapat melihat kaabah setiap waktu.

Ziarah kota Mekah, bas disediakan dan bayar 30 riyal, bagusnya balik sebelum zohor jadi sempat solat di masjidilharam.

Jabal Rahmah...tengok dari bawah jer sambil berdoa🤣

My favourite fresh kurma merah manis2 kelat🤣
Border tanah haram dan halal Arafah.

Khemah2 disusun rapat satu petak ada lebih kurang 20 orang. Ada yang kata sempit, bergantung nasib masing tp bagi adah mcm tak sangat sebab tak semua duduk sekali dalam khemah satu2 masa. Masa tidur jer ada yang katanya tak muat nak tidur tapi masa ni kita dah tidur tak sedar apa2 dah. Maaf ya 😅

Saujana mata memandang...

Selepas taklimat lepak tepi surau hotel, tabung haji akan sentiasa ada taklimat dan kursus tentang manasik haji mengikut group👍 boleh soal jawab kalau tak faham memang terbaik. Alhamdulilllah
Doner kebab beli di zam zam tower bila rasa tak nak makan nasi😀sedap😋

Sarapan pagi kami, setiap kali beli roasted chicken mesti dapat roti ni. Letak cebisan ayam, hirisan timun dan sos dalam roti ni dan gulung👍

Kurma mentah dimana2 ada manis sangat bila bawa balik malaysia dia jadi kelat. Tak tahu kenapa.

Kalau lewat sejam sebelum solat sini la tempat solatnya😂

Perjalanan setiap hari ulang alik solat 5 waktu ke Hotel dan kawasan sekitarnya.

Perjalanan kemasjidil haram dan buat umrah, alhamdulilllah dengan izin Allah tak sedar 18km jalan kaki👍

Solat depan istana, masa ni tak boleh solat jadi dapatla ambil gambar suasana ini.

Pemandangan yang dirindui... InshaaAllah nanti kita sambung ya😉mohon maaf andai ada salah dan silap👌

Tuesday, July 10, 2018

Perjalanan Haji 1438h/2017

As salammualaikum wbt dan salam sejahtera.
Alhamdulillah kita sambung lagi yer sambil tengok2 gambar👌

Panorama setiap pagi sangat mendamaikan hati dengan kicau burung2 merpati yang berterbangan. Kawasan corner dekat dengan istana laluan utama kami ke Masjidil Haram.

Pintu masuk istana, hari pertama ke Masjidil Haram di bawa oleh petugas haji untuk umrah pertama group dari maktab kami yang baru sampai subuh tadi.

Hampir sampai kedataran melalui pintu no 1 King Abdul Aziz disebelah kanan dengan depan dan kiri adalah antara hotel dan shopping mall. Waktu solat kawasan ini penuh dengan jemaah sampai ke dalam shopping mall😅.

Dalam waktu dhuha kami sampai di dataran. Adah yang sampai sahaja di lapangan terbang Jeddah Allah bagi cuti ikut juga jemaah sampai ke pintu ini dan tunggu suami selesaikan umrahnya sambil tercari2 kaabah dengan sayu hati😭tpi redha dengan ketentuan Allah dan sememangnya ada hikmah nya.

Dari dataran nampak hotel kami dalam 600-700m.  Alhamdulillah Allah sebaik2 perancang.

Suasana selepas solat zohor, dari atas terowong di tingkat 2. Tingkat bawah awal2 lagi dah ditutup. Kena datang 2 jam awal untuk dapat masuk kedalam masjidil haram. Manusia berpusu2 sehingga penuh jalan sampai hujung sana. Subhaanallah lagi 12 hari untuk wukuf, tetamu2 Allah dari pelbagai negara membuatkan semakin padat.

Hari pertama kami datang ke Masjidil Haram waktu maghrib lagi sejam lebih tapi tidak dapat masuk sehingga suami terpaksa solat di jalan raya dihadapan istana, alhamdulillah ada bawa sejadah yang diberi oleh PUNB dapat la buat alas. Pada mulanya lelaki saf depan dan perempuan disaf belakang tapi bila ada yang datang last minit dah bercampur saf antara lelaki dan perempuan. Adah ambil gambar ni dari kaki lima kedai😊

Makan malam yang disediakan oleh muasasah, sedap juga isi ikan dengan sayur bila makan panas2. Kadang2 ada ayam masak pedas, ikan masak kicap, daging tukar2. Kami Ada kuah kena ambil sendiri. Kami makan dengan selera sebab penat agaknya.

Ada buah yg besar2 sampai kadang2 tak habis dimakan kami simpan dalam peti sejuk buat jus😋 bila dah buat jus pun tak habis kami bagi pada pekerja2 yang menyapu sepanjang jalan yang akan beratur tunggu sedekah dari jemaah. Kadang2 Adah bawa masuk dalam Masjid buah dan biskut beri kepada jemaah2 dari negara lain yang nampak dhaif. Mereka sukakan nya. Buah-buahnya sangat besar seperti pisang montel, epal fuji, limau sunkist gilir2 tengah hari dan malam.

Penambah selera, timun dan sos ni kami beli dikedai dekat dengan hotel. Ini sos yang ditulis hot🔥 tapi tak pedas sangat pon, ok la dari xde😂Kadang2 kami makan dengan serunding ikan dan daging yang diberi oleh kawan kami Ina dari Kelantan kerja di hsi, semoga Allah berkati dan rahmati dia sekeluarga.

Waktu solat di Mekah untuk kami buat rujukan kami disana. Kena plan keluar dari hotel sekurang2nya2 jam sebelum waktu solat untuk dapat masuk kedalam masjid. Mula2 lepas subuh kami tunggu lepas dhuha baru balik bilik tapi bila tidak sempat hendak keluar 2 jam sebelum zohor kami decide lepas subuh balik hotel dengan sarapan yang dijual oleh orang2 petani masakan Kelantan seperti nasi kerabu, laksam dll dengan harga 5riyal walau kecil sikit pack dia tapi kenyang alhamdulillah.

Selepas sarapan bersihkan diri dan basuh baju
Terus jemur kat atas bumbung naik 1 tangga nanti balik zohor dah boleh angkat. Level kami tingkat 19 pon ada tempat jemur tapi dah penuh. Kami tidur dan bangun pukul 10 pagi solat dhuha di masjid dengan niat iktikaf sambil baca quran, berzikir dan solat sunat. Paling kami suka dapat tengok kaabah. Masa adah uzur adah lepak di kawasan sai di bukit safa, nanti adah tunjukkan port ada ye next post. InshaaAllah

Solat jenazah setiap kali lepas solat wajid, credit pada yang membuatnya. Semoga Allah merahmati kamu. Adah dapat ni dalam w app group. Masa disana adah niat solat jenazah ikut imam😊sebab bab lelaki dan perempuan tu memang keliru sikit😅

Map ni adalah maktab2 jemaah dari Malaysia di Mekah untuk tahun 2017. Tahun ini mungkin berbeza tempat dan pengurusannya. Tapi bila tengok ni baru kita faham bahawa ada banyak zon dan hotel yang perlu dijaga oleh Tabung Haji. Rezeki kita dapat duduk di hotel mana, lagi jauh hotel lagi lama dapat iktikaf di masjid kata jemaah haji yang kami jumpa. Mereka redha 👍

Salute pada mereka petugas2 yang bersusah payah untuk kemudahan dan kelancaran perjalanan haji kami semua jemaah 2017 dan sebelum nya. Semoga tahun ini juga berjalan lancar dan dimudahkan urusan.

InshaaAllah kita jumpa lagi dalam part 3 ye😍
Mohon maaf ada salah dan silap👌

Kenangan Haji 1438h/2017

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Sedar tak sedar dah bertahun menyepikan diri kerana urusan hakiki, bisnes Alhamdulillah masih lagi berjalan tapi dah tak terupdate☺️ terlalu banyak benda berlaku sehingga tak tertulis😍. Alhamdulillah aturan Allah adalah yang terbaik.

Dengan lafaz Bismillah...dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Alhamdulillah Allah gerakkan hati untuk berkongsi gambar2 dan sedikit catatan perjalanan pengalaman haji kami untuk kenang2an. Maaf kekangan masa buatkan ia tertangguh sehingga dah nak masuk musim haji 1439😅. Semoga bermanfaat..

Tempat berkumpul bersama2 keluarga di Masjid Senai Airport dan solat jumaat dulu kerana lapor diri bermula pada jam 1:30 pm 18/8/2017.

Lepas solat sempat makan nasi yang dimasak oleh kakak2 dan adik ipar yang baik hati. Semoga Allah merahmati mereka semua😍 Berkelah la kita di tepi masjid menghadap airport...debaran sudah terasa.

Beratur untuk masuk kedalam selepas masukkan beg dan bagasi ditempat yang disediakan.

Disinilah pas, beg sandang, gelang dan cenderahati seperti sejadah sponsor dari PNB dan tikar hijau buat alas yg byk kegunaannya sponsor dari LZS. Selepas selesai berjumpa kembali dengan ahli keluarga sambil melalui terowong terasa sgt sebak dan berpesan pada hampir semua oran tolang tengokkan anak2 kami terutama yang ditinggalkam di taska selama 47 hari kami ketanah suci.

Alhamdulillah dah lepas imigresen untuk cop passport masukkan bagasi dan terus ke tempat taklimat. Solat jamak zohor dan asar bagi wanita yang belum solat. Ada tempat tukar duit riyal juga disediakan.

Kapal terbang boing dah menunggu untuk membawa kami ✈️.

Bertshirt muslimah Odeen untuk memudahkan perjalanan yang jauh dan ianya selesa😍

Alhamdulillah selamat keudara pada jam 06:30 petang. Duduk berdua dengan suami di tepi tingkap melihat awan yang menawan.

Map perjalanan didalam kapal, pramugari  umum supaya bersedia untuk berniat umrah 10min sebelum melalui miqat Qarnul Manazil.

Alhamdulillah selamat landing lebih kurang jam 10:30 malam waktu Arab Saudi. Petugas tabung haji meminta jemaah untuk duduk rehat seketika untuk ke toilet dll seblm beratus di imigresen jeddah. Alhamdulillah 11:30 dah siap cop passport ambil beg dan diberi buku kecil doa2 mcm al mathurat setiap orang. Kami di bawa berkumpul untuk menaiki bas untuk dibawa ke hotel.

Alhamdulillah sampai dihotel hampir subuh dan taklimat dan umrah bemula jam 07:30 pagi.
Teruja tengok menara jam didepan Hotel. Dalam bilik suami tingkat 19 lagi nampak jelas...subhanallah.

Inilah hotel kami lebih kurang 600-700m ke masjidil haram...alhamdulillah syukur pada Allah. InshaaAllah nanti kita sambung lagi ya👌

Thursday, December 31, 2015

Selamat Tahun Baru Masihi 2016

Assalammualaikum wbt...

Diam x diam 2015 meninggalkan kita dgn seribu kenangan, semoga kita bertambah kuat utk terus menghadapi hari2 yg mendatang.

Jangan kita berkeluh-kesah dgn kesulitan2 yg kita lalui...ini adalah perjalanan utk menuju kealam abadi, berdoa dan berusahalah semoga kita mencapai kejayaan dunia dan akhirat😍

Andai kita tersasar jauh dr landasan, kembalilah kpd Allah dan alquran menjadi  pedoman...Allah Allah kumohon keampunanMu.

Sekian utk coretan kali ini...salam sayang dr adda services. Terima kasih juga pd cust kami yg memberi kepercayaan dan semangat😍

Wednesday, October 14, 2015

Salam maal hijrah 1437

Assalammualaikum wbt...

Selamat menyambut tahun baharu hijrah semalam, semoga kita berhijrah kearah kebaikan dan semoga amal ibadat kita diterima Allah hendak nya...

1 muharram telah berlalu semalam, alhamdulillah cuti ph dapatlah kita bersama keluarga tersayang...pupuklah kasih sayang kerana masa berlalu tidak akan dapat diulangi lagi...

Alhamdulillah kami bermusafir semalam ke segamat melawat anak diasrama dan menikmati ikan baung masak tempoyak yang best di restoran nasir...lupa nk snap pic lagipun bila rezeki depan mata...apalagi, bismillah dan makan tanpa toleh kiri dan kanan😉

Disebalik kegembiraan dan kebahagiaan kita masih ramai lagi org2 yg menderita dan sengsara, mangsa banjir dikelantan ada lagi yg dlm kesusahan...begitu juga pelarian robingya, syria dan palestine...

Kita sedih dan hanya mampu berdoa, pasti ada hikmah disebaliknya yg hanya Allah sahaja yg lebih mengetahui...

Hanya ini yg kami dapat bantu tanda sokongan kami kepada the 3rd force yg tidak pernah putus asa membantu mangsa banjir di Kelantan...biar lah sedikit kerana sedikit2 bila ramai2 sama membantu akan jadi banyak...

Tshirt The 3rd force dgn design yg diberi Raja Shamri baru2 ini...kebetulan ada pelancaran LEMAS di UPSI 17 oct 2015.

Allah tidak tanya sebanyak mana yg kita bagi tp Allah menilai setiap sesuatu yg kita lakukan kejalan Nya.

Tahniah kpt raja Shamri dan team atas perjuangan kalian...hanya Allah yg mampu membalasnya. Berjaya menghidupkan budaya kasih sayang dan tolong menolang yg mmg ada didalam islam...keep it up👍

Jom kita pakat2 bantu dgn apa yg kita mampu...

"Alfatihah kpd Prof Suhaily dr Team Resc Upsi, semoga Allah cucuri rahmat keatas rohnya dan termasuk dikalangan org2 yg beriman dan bertaqwa. Semoga akan ada lebih lebih ramai lg org2 seperti nya akan lahir...ameen ameen ameen"

Kita mmg kecil tp hati kita besar..
Bak kata Raja Shamri..jom kita pakat2 bantu💝💝💝

Kalau anda ingin membuat pos barang kpd the 3rd force boleh lihat alamat diatas👌

Alhamdulillah biar sedikit tp bermanfaat.

Disclaimer

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Janji Kami

Kami komited untuk menyediakan kualiti perkhidmatan dan khidmat lepas jualan yang terbaik. Setiap tempahan akan sampai di tangan anda dalam tempoh 7 hari masa bekerja selewatnya.(term & con)

Total Pageviews

Dikuasakan

Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my